Livsmestring gjennom fortellinger

Denne boka ble påbegynt, rett etter at grenseløse fortellinger kom ut i 2019. Jeg strevde med å finne riktig form og en ende å starte i. Og så, så skjedde livet…

2020 ble et år, hvor vi var mange som opplevde å få livet rykket ut av den vante tralten. Allerede før koronaen fikk fotfeste og landet ble stengt ned, opplevde jeg store omveltninger i mitt trygge liv. Min aller største helt, min far, som alltid har vært den sterke, trygge, positive støtten i livet mitt, ble plutselig alvorlig syk. Arbeidet med boka ble lagt bort en stund, men fortellingene var der og ga meg både trøst og mot.

8. mars – kvinnedagen var jeg med å arrangere en fortellerpub i Hamar. Det var fullt i puben, det stred i mot alle regler som ble innført et par dager senere. Min far hadde permisjon fra sykehuset og kom til fortellerpuben og det var den siste klemmen på lang, lang tid…. Bare noen få dager senere satt jeg isolert i ny bolig og måtte omstille meg til en hverdag med hjemmeundervisning, videomøter og digitale utfordringer. Jeg befant meg i naturskjønne omgivelser, det var stille og rolig – bare fuglesang å høre, og langt fra alle mine. En perfekt skrivestue…

Hjemmeskolen tok mye tid, det var mye å sette seg inn i. Hvordan skal jeg få elevene med, hvilke tekniske løsninger har vi, hvordan skal jeg ivareta et godt læringsutbytte for alle og ikke minst – hvordan har elevene det og hvordan takler de dette, rent psykisk? For meg, var disse første ukene gode. Jeg trengte roen og det var godt å kunne puste, nyte naturen og engasjere seg i nye utfordringer og kanskje få tid til å skrive boka om livsmestring og fortellinger… Det ble ingen skriving, men det ble fortellinger også i hjemmeskolen.

Vi er alle sosiale vesner og behovet for alenetid var ikke lenger så viktig. Jeg kjente jeg meg ensom. Fortellerklassen min var tatt av timeplanen, men vi hadde allikevel et par samlinger på teams og jeg spilte inn noen fortellinger på youtube. Vi skapte et fortellerfelleskap og jeg fikk noen nye venner. Fortellingene var en viktig del av disse nye fellesskapene som oppsto. Når jeg kunne reise tilbake til jobb, benyttet jeg anledningen til å gå tur med noen få utvalgte venner og disse turene var også preget av fortellinger.

Fortellinger ble en stor del av hverdagen.

Sommerferien ble ekstra preget av ensomheten. Jeg forsøkte å ta opp skrivingen, men fortsatt var det vanskelig å finne den riktige formen på denne boka. Tilslutt innså jeg at jeg måtte flytte tilbake til sivilisasjonen. I oktober flyttet jeg inn i ny leilighet i Brumunddal og endelig falt brikkene på plass. Det har vært intensiv jobbing hele høsten og vinteren og nå kan jeg presentere ei bok som jeg er utrolig stolt av.

2020 bød på både utfordringer, tid til refleksjon, men også mange gode minner og opplevelser, som vi kanskje aldri hadde fått uten korona, nedstengning av samfunnet og restriksjoner i vårt sosiale liv. Det har iallfall lært meg noe om å ta vare på de viktige personene vi omgir oss med, om å takle ufrivillig alenetid og om å nyte hver dag. Fortellingene har gitt meg trøst, glede, latter og nye venner.

Fortellingene i boka er nøye utvalgt, de kan brukes som utgangspunkt for samtaler om livet, i medgang og motgang. Fortellinger passer for alle, både barn, ungdom og voksne. De hjelper oss å se ting i perspektiv og åpner opp for refleksjon og samtaler.

Livsmestring gjennom fortellinger |

Gjennom arbeidet med fortellingene og aktivitetene i denne boka vil elevene få mulighet til å utvikle en trygg identitet og et positivt selvbilde. De skal reflektere rundt betydningen av språk og kommunikasjon knyttet til identitet og relasjoner. De oppfordres til å ta egne valg og stå for egne meninger. 
De vil også få anledning til å reflektere over egne følelser og holdninger og se disse i et kritisk lys. Det å kunne forestille seg verden som annerledes enn slik man selv opplever den, altså å kunne se noe fra et annet perspektiv enn sitt eget, er en betydningsfull evne elevene kan oppøve gjennom å arbeide med fortellinger. Slike oppdagelsesreiser gir mulighet til å tilegne seg ny kunnskap og nye erfaringer.

Arbeid med fortellinger egner seg også godt i språkopplæring og i boka, grenseløse fortellinger kan du lese mer om dette. På bloggen finner du også mange tips til bruk av fortellinger i undervisningen.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s